The story behind...

Tänkte förklara lite om bakgrunden till den här bloggen och lite om mig själv.

Ända sedan jag var liten har jag velat stå ut från mängden, i 12årsåldern resulterade det i en knallorange regnjacka, i högstadiet i en metalbrud och i gymnasiet försökte jag vara enbart snygg. I gymnasiet började jag sminka mig på riktigt. Det var först då jag lärde mig vad en foundation var, tack vare en timmes kurs på Makeupstore. Då fick jag lära mig hur man gör sotade ögon, att man använde flera ögonskuggor för att få ett snyggt resultat och hur man skulle lägga ögonskuggor för att göra det snyggt.

Det här låg i vila ett tag, jag körde på med någon enstaka ögonskugga, kajal och mascara. Sen fann jag youtube nu i somras, två år efter gymnasiet. Jag kikade runt lite och helt plötsligt hittade jag något som hette tutorial. Här fann jag massor med tips på hur man kan sminka sig snyggt, hur man lägger ögonskuggan och olika inspirationer.

Tack vare detta var jag verkligen i himmelriket. Jag köpte massor med nya skuggor, paletter och redskap, det här var sååå roligt! Efter ett tag insåg jag att jag inte orkade sminka mig så mycket varje dag, dessutom så blev det ju i princip samma sminkningar hela tiden fast med olika färgkombinationer.

Det var här som jag sökte vidare på olika tutorials på youtube. Jag hade då också precis kommit på att jag alltid behövde nagellack på mina naglar för att jag inte skulle riva sönder dem eller bita på dem (jag bet på naglarna ända fram tills jag var 17 år). Hittade nageltutorials som var helt fantastiska, som visade precis hur man kunde göra och det var ju heller inte svårt. Så jag testade med de enklare designerna. Jag tror den första jag gjorde var en svart med lila prickar på. Snyggt var det inte, men det var ju en början. Det här hände nog i oktober 2008. Sedan dess har jag fortsatt, efter prickarna gjorde jag några kråkfötter som jag tyckte var jättesnygga då.

Mina kompisar började märka mina naglar och kommentera dem varje gång jag hade nya, det gav mig en liten egoboost som gjorde att jag ville fortsätta med det här. Och så blev det! Sedan dess har jag nästan alltid någon nageldesign på mina naglar.

Jag började med en eyelinerpensel som jag klippte till för att få den smalare några tandpetare och helt vanliga nagellack. Allteftersom jag har blivit mer intresserad av detta så har jag köpt på mig fler grejer och redskap för att göra det enklare.  Det jag använder främst idag är mina ArtClub-lack som har en lång smal pensel, de gör det enklare att göra raka linjer. Med en eyelinerpensel så får du inte med så mycket lack som gör att du måste göra om linjen många gånger och det gör linjen något hackig. Jag har även köpt några andra redskap så som dotting tool och andra konstiga penslar som jag snart ska testa.

Anledningen till att jag skapade den här bloggen var för att jag ville förmedla det som jag lärt mig från andra utländska tjejer. Jag hade fortfarande inte hittat någon svensk som gjorde det här så därför tänkte jag, varför inte? Så glad som jag blev av att finna de där youtubeklippen vill jag också att ni ska bli!

Så allt som allt så har jag pysslat med det här i knappt ett halvår. Jag har ingen utbildning över huvudtaget utan är helt och hållet självlärd genom främst youtube.

Jag hoppas verkligen att ni blir inspirerade av mig så som jag blev inspirerad av youtube, att ni börjar med att lägga extra tid till era kära naglar.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ibland är youtube bra minsann :)

Riktigt fint det här med nageldesign!

2009-02-22 @ 23:29:53
URL: http://anyelicas.blogg.se/
Postat av: sminkjante

Jag läste den här inlägget för ett tidigare i veckan och har tänkt på det sedan dess. Måste bara säga att du är otroligt duktig, det är alltid lika roligt att titta in och se vad du gjort.

2009-02-24 @ 16:10:02
URL: http://sminkjante.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0