Tips och råd på vägen

Jag tänkte att här skulle jag sammanställa lite tips och råd om vad man kan använda, hur man kommer igång etc.


När jag började så hade jag inga avancerade verktyg, inga speciella lack, men ändå så ville jag göra något roligt på naglarna. Detta fungerar ypperligt med enkla saker som du har hemma.

Det du kan använda då är:

Gammal eyelinerpensel

Tandpetare

Tejp

Lösglitter (helst makeupglitter)


Med eyelinerpensel kan du göra detaljer, måla smalare linjer och låta kreativiteten flöda. Det som skiljer en eyelinerpensel från ett Nailartlack eller en väldigt lång och smal pensel är att du kommer behöva jobba mer för att få det snyggt. Du måste doppa penseln i lacket oftare, kämpa mer för att få en rak linje, vilket ofta blir lite ojämnt och du behöver en stor mängd med tålamod.





Tandpetare är super för minidetaljer som penseln inte klarar av. T.ex när du gör prickar så fungerar det med tandpetare, dock även här måste du arbeta lite mer än vad som krävs med ett dottingtool. Man får doppa flera gånger för att till slut ha byggt upp lite större yta på tandpetaren som kan ta upp färgen och göra en prick. Men, det går, även här med en stor mängd tålamod.





Tejp är alldeles ypperligt för att göra roliga grafiska designer. Klipp till tejpbitar och fäst dem på nageln (har du en grundfärg så se till att den har torkat helt igenom, annars är risken väldigt stor att hela designen blir förstörd). Sedan är det bara att måla och du får snygga rena linjer. Men som sagt, här får man se upp lite så att man inte får med sig lacket under tejpen när man drar bort den. Fungerar också perfekt när man gör en vanlig fransk manikyr.



Glitter är ett roligt sätt att piffa upp en manikyr. Antingen så kan du låta hela designen  torka och lägga ett lager med genomskinligt lack där du vill ha glitter och sedan strö över glittret. Detta sätt har jag själv
inte testat, men sett andra som gjort. Ett sätt som jag har testat på är att blanda glittret med ett genomskinligt lack och sedan duttat dit med tandpetare dit jag vill ha det. Du får det då så täckande som du själv vill, antingen har du i mycket glitter eller lite, beroende på hur du själv vill ha det.

Konad är också något som jag själv aldrig provat, men som många andra har testat och använder frekvent. Det är en slags stämpelgrej som man stämplar på snygga designer på naglarna. Mycket smidigt om man inte orkar hålla på som mig och måla för hand. Finns mängder av olika mönster och färger att använda.

Hur man kommer igång:

Det bästa sättet att lära sig, tycker jag, är definitivt att kolla runt på nätet efter inspiration, leta reda på tutorials där de visar HUR de har gjort designen etc.

Jag började med youtube, sökte på nailart, nailtutorial eller naildesign. Det finns mängder med tutorials ute där, vissa är bra och vissa är kassa, men inspiration ger det. Sedan kan du även söka på google efter samma ord, där hittar man mer bilder som du själv kan inspireras av och komma på "ahaaa kan man göra så också?!"

Nuförtiden så har även vi svenskar börjat våga oss på det här med nailart och det finns massor med nagelbloggar numera. Nere till höger i menyn hittar ni en mängd länkar till tjejer som bloggar om beauty och naglar. Kika runt där så ska ni se att det kommer finnas ännu mer inspiration där.


Vad det hela handlar om egentligen det här med att lära sig göra nageldesigner är att man vill lära sig och att man har något av en kreativ ådra inom sig. Bara några få enkla streck på nageln och kanske en rhinestone kan bli SÅ snyggt och folk lägger genast märke till dina naglar.

Vågar du dig inte på att köra alla naglar så testa på någon enstaka nagel och kör resterande naglar enfärgade, det blir en häftig effekt samtidigt som den är diskret.

Försök alltid ha tålamod när du pysslar med dina naglar, låt det ta sin tid, lagren av lack kräver tid att torka och ibland kan det ta många timmar att göra en design.





En sista sak innan jag avslutar detta långa inlägg...


Sluta aldrig våga, testa dig fram så kommer du en dag ha naglar som folk beundrar!


Kommentarer
Postat av: Elin

Grannstaden?:p jo men det ska jag väl försöka göra i så fall^^ Nu ska ja kolla på Ballar av stål! skitbra haha:D

2009-03-16 @ 22:17:20
URL: http://noubaelin.blogg.se/
Postat av: Alexlyndra

Bra tips!

2009-03-17 @ 10:03:34
URL: http://alexyndra.blogg.se/
Postat av: sminkjante

Bra tips!

2009-03-17 @ 10:13:43
URL: http://sminkjante.blogspot.com
Postat av: fia

nä inte randigt ,men det blir flammigt ojämt , och en del gånger randigt . hoppas på hjälp .

2009-03-17 @ 12:38:19
URL: http://ajaxen.blogg.se/
Postat av: Tess

sv: jo det var precis det jag hade problem med och därför jag ville göra om den. har gjort såna sminkningar förut men jag hade bara en dum bas jag inte kunde jobba med. :/



:)

2009-03-17 @ 13:41:07
URL: http://pupcat.devote.se
Postat av: emelik

hej !!

jag älskar så som du gör med dina naglar!!

men tyvärr är jag lite småfattig :'D

så vet du nått hyffsat lack som är lite billigare :P och några fler bra tips som man inte behöver köpa dyra vektyg till isåfall snälla kan du skriva nåra till min mejl; [email protected]

tack i förhand!!

2009-03-17 @ 17:49:14
URL: http://[email protected]
Postat av: Therése

fia: att nagellacket blir flammigt och ojämnt kan nog mycket väl bero på att det inte blir opakt på en gång (täckande) Så om du målar på något lager till så borde det fungera. Jag har endast ett lack som kräver ett lager och det är Viva la Divas svarta, alla andra lager kräver minst 2 lager och ofta 3-4 lager. Har du ett mycket skirt lack så kan du testa med att grunda med ett täckande lack i annan färg för att sedan lägga det sista lacket ovanpå för att få den effekten (om det är ett glitterlack eller liknande)



Emelik: Mitt favoritmärke som också är billigt är Viva la Diva. Jag är själv en fattig student så några dyra lack köper jag aldrig. Dessutom går det bra att beställa från USA, t.ex 8ty8beauty eller head2toebeauty, länkar hittar du till höger. Några andra verktyg än pensel och dottingtool har jag aldrig använt och det är väl mest KonadStämplarna som är dyrare. Så testa på med en gammal pensel av något slag, annars så är ArtClublacken från 8ty8beauty billiga för endast ca $1.88

2009-03-17 @ 20:01:14
URL: http://naildesign.blogg.se/
Postat av: JENNY HSU ♥

Oh, smarta idéer! :D

2009-03-31 @ 16:52:36
URL: http://yannii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0