Tunisienresan

Victoria ville veta lite om resan till Tunisien, och eftersom hon inte hade någon mail så så skriver jag ett litet inlägg om den.

Vi bokade resan som en sista minuten resa, men vi valde ett namngivet hotell för att vara säkra på att ändå få det rätt bra. Valde bort All Inlcusive för det är ju sååå mycket roligare att gå och strosa på strandpromenader eller bara testa olika restauranger i området.

Flyget gick 11 på morgonen på tisdagen och vi kom fram kl 14 lokal tid. Passkontrollen var helt sanslös! Vi hade fått något papper att fylla i med alla konstiga passnummer etc. Så passkontrollen tog väl någon timme och när vi väl kom fram till hotellet var klockan runt 18.

Vi hade bokat ett trestjärnigt hotell med stooor pool och 500 meter till stranden på ön Djerba. Underbart tänkte vi! Men när vi kom fram klockan 18 så var vi svinhungriga för senast vi åt var ju kl 10. Vi hörde på hotellet om de hade någon mat, men det hade de inte just då, det var bara crepes med chokladsås de hade då. Jaha tänkte vi, gick ner till stranden för att leta på strandpromenaden istället, men någon sådan fanns inte, det var bara privata stränder där vi inte fick komma in förutom på vårt hotells strand, och där slutade de servera mat kl 16.

Så vi gick tillbaka till hotellet för att höra om det fanns några restauranger, och det fanns det, problemet var bara att det var ju såklart Ramadan när vi åkte så restaurangerna skulle inte öppna förrän 19.30. Så vår första dag blev inte så bra om man säger så.

Stranden                    Avhägnaden till nästa        En balkong på hotellet
                                                   hotells strand

Resten av veckan tillbringade vi mest på stranden eller vid poolen. Stranden och havet var supervarmt och skönt, solstolarna var bra och madrasser fanns till dem så det blev lite skönare. Men som sagt, nästan alla "strandavdelningar" var privata så du kunde inte gå och lägga dig precis vart du ville. Vårt hotells solstolar betalade vi 3 Dinar (1 TD = 6 kr) för två stolar hela dagen med parasoll.

Kvällarna letade vi oss till "stora" gatan för att få i oss lite käk, men tyvärr fanns det inte särskilt många restauranger inom gångavstånd, kanske ca 5-6 stycken varav vi tyckte att två stycken var bra att vi ville äta där igen. Tyvärr blev det ganska dyrt iochmed det dåliga utbudet av restauranger, oftast så gick vår middag på runt 70 TD och då åt vi för- och huvudrätt.  Hade vi varit smarta hade vi köpt till All Inclusive iallafall, när man bokade genom apollo kostade det endast 700 kr extra/person. För tyvärr är Djerba och turistzonen ett riktigt AllInclusive-resemål. Så åker ni dit, ta All Inlcusive och sen kan ni äta middag ute någon dag om ni känner för det...

Houmt Souk                              Midoun                    Utsikt från vår balkong

Vi åkte in till "storstaden" Houmt Souk en dag också, men det tyckte vi inte var så intressant ändå, alla affärer hade precis samma saker, keramik, väskor, tunikor och vattenpipor. Sen fanns det någon kryddbutik också. Så tyvärr blev det ingen shopping för oss där. Vi åkte då istället in till Midoun där det också var marknad, den var då mer intressant, men då måste man orka pruta, för annars kunde man verkligen bli grundlurad av dem. Däremot så hade de riktigt bra souvenirbutiker i Midoun så i en av dem så köpte vi ALLT som vi hade med oss hem, så simpelt och de hade faktiskt bra priser (många större butiker har "fixed prices"). Vi käkade även lunch där och vi kom undan riktigt billigt, jag åt Spaghetti med tomatsås för 12 kr och älskling deras couscous för 35 kr. Superbra!

Taxi åkte vi mellan platserna och den var sjukt billig, 2,5 mil åkte vi för 6-7 TD och mellan midoun och hotellet (5 km) gick på 1.80 TD.

Men även fast resmålet inte alls var så som vi hade förväntat oss så hade vi en underbar resa där vi uppskattade sol, värme, bad och lugn väldigt mycket. Men har du planerat en matupplevelse med olika restauranger, bra shopping och fest så ska du definitivt inte åka till Djerba och turistzonen, här fanns som sagt, knappt några restauranger, ingen shopping och alkohol i ett arabland var ganska dyrt om det nu fanns.